Дітям про гриби

Дітям про гриби

Приємно погожого дня побродити неходженими лісовими стежинами по грибних місцях. Травичка ще сизіє від враніш­ньої роси, а над лісом розтає синювато-молочний туман. Під ногами шелестить давно опале листя, похрускує хмиз. Лісова тиша повниться пташиними хорами. Десь неподалік гучно висту­кує  дятел. А он безшелесно перелітає з гілки на гілку білоч­ка. Виграючи своїм пишним хвостом,  вона швидко бігає вниз по стовбурі дерева, спиняється біля сучка. Принишкла, зиркнула довкола своїми бистрими, чорними, як намистинки, оченятами.

Під чарівним  промінням золотого сонця неповторна краса –  березового царства. Білокорі красуні наче вітають раннього грибника своїми розлогими, в зеленавому серпанку, кронами, ледь-ледь погойдуючи ніжними, опущеними до землі вітами.

Починається грибний сезон, до якого грибники вже приго­тували кошики. А досвідчені лікарі-реаніматологи запаслися необхідними медикаментами та інструментами, щоб багато хто з любителі в лісових  дарі в дожив до наступного сезону. Статистичні дані щорічної кількості отруєнь грибами та їх наслід­ки –  сумні.

Незважаючи на широку профілактичну роботу, численні вис­тупи по радіо та телебаченню, у пресі, загальна кількість отруєнь грибами, особливо дітей, з року  в рік не меншає.

Основними причинами отруєнь грибами є незнання відмінностей між їстівними та неїстівними,  безпечність при збиран­ні грибів та порушення правил приготування їх.

Серед людей, які збирають гриби, побутує уявлення про певні ознаки, за якими, вони відрізняють їстівні гриби від отруйних. Як правило, це ознаки хибні.

1. „Личинки комах і равлики не їдять отруйних грибів”. 
Пояснення: личинки їдять, як їстівні, такі отруйні гриби. 
2. „Якщо у каструлі є отруйний гриб, срібна ложка або монета, опущена у відвар, почорніє”.
Пояснення: потемніння срібла зале­жить від наявності амінокислот, що містять сірку, внаслідок чого утворюється сірчане срібло чорного кольору. Такі аміно­кислоти є і в їстівних, і в отруйних грибах.
3. „Якщо голівка цибулі або часнику змінить колір під час приготування грибів, серед них є отруйний».
Пояснення: потемніння цибулі чи часнику можуть викликати як отруйний, так і їстівний гриби, залежно від наявності у них ферменту тирозиназу.  
4. «Отруйні гриби викликають скисання молока».
Пояснення: молоко скисає під впливом ферментів типу пепсину1 і органічних кислот, які можуть міститися як у їстівних, так і в отруйних грибах.
5. «Отруйні гриби обов’язково мають неприємний запах, а їстівні – приємний».
Пояснення: запах смертельно отруйного гриба – блідої поганки не відрізняється від запаху печериці.
6.»Усі гриби молодими їстівні».  
Пояснення: бліда поганка однаково отруйна як молодою, так і старою.

Отже, єдина можливість грибника виключити помилки – це знання за атласом їстівних та неїстівних грибів, а також прак­тичний досвід. Для отруєння не обов’язково саме з’їсти поганий гриб, просто досить потримати в руках бліду поганку, а потім цими ж руками збирати і їсти ягоди. Отруєння може спричинити споживання нормальних гриб, що ростуть у несприятливих еколо­гічних зонах: наприклад, бувають випадки отруєння печерицями, що росли уздовж транспортної магістралі (вони акумулювали у собі отрути з вихлопних газів). Навіть абсолютно їстівний гриб, будучи концентрованим білковим субстратом, може спричинити важ­кі кишково-шлункові розлади у дітей і дорослих з порушенням сис­теми травлення.

Отже, перші ознаки отруєння можуть виникнути у проміжку від кількох годин до 3 діб після вживання грибів у їжу. При пер­ших симптомах отруєння — нудоті, блювоті, запамороченні, поносі тощо негайно потрібно звернутися до медичного закладу.

Самолікування у випадках отруєння грибами ніколи не дає позитивного­

результату. Але до надання кваліфікованої медичної допомоги необхідно промити шлунок, прийняти активоване вугіл­ля (2 таблетки для дитини дошкільного віку і до 5 таблеток — для дорослих), очистити кишківник, випити одну столову ложку олії, пити якнайбільше рідини.

Дані методичні поради розраховані на вчителів, вихователів, бібліотекарів, батьків та всіх тих, хто працює з дітьми. У своїх бесідах, вікторинах, конкурсах, екскурсіях до лісу дорослі повинні розповідати в доступній формі про гриби їстівні і отруйні, щоб запобігти біді.

 

Пропонуємо декілька форм роботи з дітьми різних вікових груп:

¨  бесіда „Все про гриби” (1-4 кл., 5-9 кл.);

¨  книжкова виставка «Дітям про гриби» (5-9 кл.);

¨  конкурс загадок, прислів’їв, приказок віку «У царстві грибів» (1-4 кл.);

¨  вікторина «Чи знаєте ви гриби» (5-6 кл.);

¨  усний журнал „Гриби — чудо природи” (5-7 кл.);

 

 

Загадки, прислів’я та прислів’я про гриби

1. В теплий дощик народився, парасолькою накрився.

2. Маленький, чепурненький, крізь землю пройшов, червону шапочку знайшов.

3. Стоїть при дорозі на одній нозі і шапочку має, та нікого не вітає.

4. Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика.

5. Маленький, біленький, а бабу з воза зсадить.

6. Під дубочком народився, парасолькою накрився, може б з лісу пострибав, якби другу ногу мав.

7. З головою та безносий, невидющий, безголосий, на одній нозі панич – не озветься, як не клич!

8. Під хвоєю ховаються, чи листям укриваються, шапки не знімають, дощику чекають.

9.Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, бо як вийдемо на шлях – враз опинимось в борщі.

10. Назвався грибом – лізь у кошик.

11. Багато грибів восени – чекай неврожаю.

12. З’явились опеньки – скінчилось літо.

13. Пізній гриб – пізній сніг.

14. Літо з дощами – осінь з грибами.

15. Зацвіла калина, шипшина і суниці – скоро з’являться сироїжки.

16. Пізнє цвітіння горобини – на довгу грибну осінь.

 

 

 

Вікторина „Чи знаєте ви гриби?” (5-6 кл.)

 

1. Під осикою гриб. Шапочка у нього оранжево-червона, дуже схожа на опале листя осики. Здогадалися, що це за гриб? Якщо ні – розріжте ножем шапочку, чи ніжку гриба. М’якуш гриба – білий і враз починає синіти, і чим далі – тим більше.

(Красноголовець)

2. Згадай, у яких грибів шапочки різного кольору, але всі вони носять

одне ім’я. (Сироїжки)

3. Трухлявий пеньок допоможе вам правильно знайти дорогу до цих  грибів. Які ж гриби ростуть на пеньках і руйнують їх?

(Опеньки)

4. В листяних лісах їх не знайдеш. Вони ростуть в ялинових, а частіше в соснових лісах. Та не по одному, а цілим сімейством. В хорошу погоду цей гриб сухий, шапочка шовковиста, блискуча. Шкірка на шапочці легко відділяється і шапочку можна обчистити, як яйце. А в дощову погоду шапочка гриба стає слизькою, маслянистою. Тому цей гриб називається…?

(Маслюк)

5. Його добре видно здалеку. На високій білій ніжці, в червоній шапочці, покритій білими краплинками. Але якщо гриб не ховається під деревом, а сам запрошує грибника, то тут щось не те. Напевно, це отруйний гриб. Але топтати його не потрібно. Хай собі росте, а як постаріє, краї шапочки загнуться доверху і він перетвориться в блюдце на ніжці. Пройде дощ і у блюдечко потрапить вода. Але це вже буде не проста вода, а отрута. Якщо муха захоче напитися води, вона гине не встигнувши злетіти. Тому гриб назвали…? (Мухомор)

6. Ім’я для нього не дуже підходить. Якщо гриб росте під сосною, шапочка його має колір соснової кори. А під ялиною росте гриб з шапочкою зовсім іншого кольору – зеленувато-синього. Якщо невпевнений – обріж ножем оранжеву ніжку. На зрізі виступить краплинка оранжевого соку. Спробуй язиком на смак, і відчуєш присмак смоли. Що це за гриб? (Рижик)

7. А оцей навіть на гриб не схожий. Все у нього не так. По-перше, з’являється раніше інших, тільки сніг зійде. По-друге, у грибів добре видно шапочки і ніжки, а у нього все зрослось, не розумієш, де що. І все-таки це  — перший їстівний гриб, що виріс цього року. А тому, що він такий смішний і зморщений, його назвали…?(Зморшок)

 

 

 

 

 

Усний журнал „Гриби – чудо природи” (5-7 кл.)

(план проведення)

 

І сторінка: „Гриби в природі та житті людини” – бесіда.

ІІ сторінка: „Про користь і шкоду грибів” – зустріч з лікарем.

ІІІ сторінка: „Гриби в українській кухні” – огляд літератури.

 

 

Книжкова виставка „Смачний грибок на язичок”

(5-9 кл)

I розділ. „Гриби наших лісів”.

II розділ. „Їстівні та отруйні гриби”.

III розділ. „Заповіді любителя грибів”.

IV розділ.  „Грибна кухня”.

Літературу до книжкової виставки див. у „Списку літератури”.

 

 

М.Стельмах  „Їжачок і грибок”

Під березу їжачок

Наносив сінця стіжок

Хоч і знає їжачок,

Що під сіном спить грибок.

От прокинувся грибок,

А на нім лежить стіжок.

Ой, їжаче, їжачок,

Забери кудись стіжок!

Не послухався їжак:

— Проживеш ти, грибе, й так!

І розсердився грибок,

Вперся в землю – і стіжок

Розлетівся наче пух.

Їжаку забило дух.

— Я ж не знав, що буде так!

 

 

 

М. Стельмах „Гриб діткам купив шапки”

 

Гриб діткам купив шапки.

Повдягалися грибки

І стають аж на носочки,

Щоб їх бачили в лісочку.

Гриб говорить їм: — Дітки,

Не спинайтесь на носки,

Не показуйте шапки;

Ходить баба за дубами –

Попадете в борщ з грибами.

 

 

 

 

Йосип Струцюк

ЛІС   УДОСВІТА

Ще дріма в кущі зайча, ще тетеруки мовчать.

Сняться сойці і синиці учорашні полуниці.

Он високо у дуплі совенята сплять малі.

Сплять осики і дуби. Сплять усі, лише гриби

Між кущів — то там, то тут —

Так і знай — ростуть, ростуть…

 

МАСЛЮЧОК

За ріку в соснячок завітав маслючок.

Соснячок — молодий, маслючок — золотий!

І з тих пір маслючок не кида соснячок —

там росте наш грибок, дожидає діток.

 

ПЕЧЕРИЧКА

Тече річка

невеличка.

Коло річки –

печеричка.

Дрібен дощик

впав на річку

і сполохав

печеричку.

І зірвалась,

і побігла

поміж стерні,

біла-біла.

Через поле

бігла, бігла,

а до лісу

вже не встигла.

Натомилась,

мабуть, трішки,

чи вколола

білу ніжку?

 

 

НЕСПРАВЖНІ ОПЕНЬКИ

Аж захекалось зайча!

Стільки радості в очах!

„Мамо, я знайшов опеньки!

Подивись, які жовтенькі!»

Глянула на сина мати

і сказала: „Мій вухатий!

Хоч вони такі гарненькі,

та несправжні то опеньки»

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури
Вишелеська Т.П. Віршовані загадки до теми „Вищі спорові рослини» / Т. П. Вишелеська // Біологія. — 2003. — № 5. — с. 9-10.
Гриби // Дерево пізнання. — 2007. — Вип. 87. — с. 25-28.
Грибний кошик: [добірка віршів про гриби] // Розкажіть онуку. — 2007.-№ 8. -с. 154-155.
Дорофей М. Шапкові гриби: [вірші] / М. Дорофей // Все для вчителя. -2006. — № 15-16. — с. 101-102.
Красоткіна Н. Треба так багато знати, як ідеш гриби збирати: [ сцена­рій свята] / Н.Красоткіна // Дитячий садок. — 2002. — № 31-32. — с. 43-47.
Махінчук Н. Гриби не лише смакують, а й лікують / Н.Махінчук // Урядовий кур’єр. — 2007.- 24 листоп. — с. 12.
Найяскравіша сторінка: [добірка віршів про гриби] // Розкажіть онуку. -2007. — № 7. — с. 120.
Околітенко Н. Старожили планети / Н. Околітенко // Персонал плюс. -2007.-20-26 черв.-с. 15.
Осторожно: грибы!: [шампиньоны, зонтики, дождевики, говорушки] //Позакласний час. — 2003.0 № 17. — с. 79-80.
Петренко Л.Б. Тихе, але небезпечне полювання / Л.Б.Петренко // Роз­кажіть онуку. — 2007.- № 7. — с. 118-123.
Підсуха О. Сперечалися гриби: інсценізація / О.Підсуха // Розкажіть онуку. — 2003. — № 27. — с. 56.
Прокопенко І. Куди сховалися гриби? Казка // Твоя планета Земля: Кн. для читання про природу для мол. школярів / Авт.-упоряд.: В. О. Мартиненко, В.М. Волощук. – К.: Інтерпрес ЛТД, 1998. – с. 163-164.
Профілактика отруєнь грибами: методичні рекомендації Українського інституту громадського здоров’я // Позакласний час. — 2007. — № 9. — с 93-98.
Тарасенко О.П. Царство Гриби / О.П.Тарасенко // Біологія. — 2006. -№11. — с. 12-16.
Тихе, але небезпечне „полювання» // Медицина: дитяча енциклопедія. — К., 2003. – с. 350-352.
Шатило І. Свято грибів: [сценарій] / І.Шатило // Початкова освіта. -2007. — № 30-31. — с. 60-64.
Як гриби з ягодами потоваришували: [казка] // Розкажіть онуку. — 2007. -№ 8. —               с. 153.
Л. Лаврук

 

Обсуждение закрыто.