Про правила дорожнього руху

 

Про правила дорожнього руху

Окремі знання з правил безпеки дорожнього руху діти починають отримувати вже з дошкільного віку. Але ось дитина стає учнем. Вона самостійно долає шлях від домівки до школи і назад. Вона знайомиться із словами: пішохід, транспорт, пасажир, світлофор, ДАІ і т.п. Саме в цей час батьки, вчителі, бібліотекарі, працівники державтоінспекції повинні об’єднати свої зусилля на засвоєння школярами основних правил дорожнього руху. Для бібліотечного працівника основним засобом у цій роботі є, звичайно, книга.

Координуючи свою роботу із школою бібліотекар не повинен дублювати вчителя, а доповнювати і поглиблювати ті знання дітей, які вони отримали в класі. З цією метою для наймолодших можна провести цикл бесід «Подорож у країну дорожніх знаків»

Першу бесіду циклу «Як виникли дорожні знаки» присвятимо історії виникнення первісних шляхових знаків: «не йди сюди – гілочка, покладена поперек стежки; «прямуй так – наконечник стріли чи списа і т.д. А також розповімо дітям про те, як деякі знаки, змінившись зовні, дожили до нашого часу.

Друга бесіда «Як їздили в минулому і тепер» повідає дітям про історію розвитку засобів транспорту, про виникнення перших автомобілів і про найрізноманітніші види машин, які зустрічаються на сучасних вулицях.

У третій бесіді «Подивись ліворуч, подивись праворуч» слід розповісти про виникнення і розвиток доріг, про запровадження майже в усьому світі правостороннього руху та про те, як слід переходити вулицю.

Бесіда четверта «Три чудесні вогники» пояснить учням, що означає слово «світлофор», розповість про те, що світлофори ведуть своє походження від прапорців, якими користувались залізничники для керування рухом поїздів; про те, який вигляд мали світлофори на початку XX сторіччя і який тепер; про те, яке значення і вплив на людину мають кожен із трьох кольорів світлофора.

Діти залюбки беруть участь різноманітних конкурсах. Для них можна організувати конкурс на казку про «Світлофор», конкурс на ескіз значка «Відмінник-пішохід», на створення віршів, оповідань, казок про пішоходів.

Закріпити отримані знання в активній та ігровій формі допоможе справжній інспектор ДАІ – це «дядя Стьопа». Сценарій «дяді Стьопи» готується заздалегідь. До нього можна включити вікторину про елементарні правила дорожнього руху, загадки, зокрема:

Маленькі будиночки по місту біжать,
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(Трамвай, тролейбус, автобус)

Підморгне зеленим оком — ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо.
(Світлофор)

Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину,
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену.
(Машина)

Два брати попереду біжать,
А два позаду наздоганяють.
(Колеса)

Можна використати присутність інспектора ДАІ для рольових ігор, мовних ситуацій типу «Ти загубився», «Відвези (відведи) малюка (ляльку)», «Як проїхати(пройти) до дитячого садка(школи)», «Ми їдемо в автобусі». Учням пропонуємо запитати у постового міліціонера, як, яким видом транспорту можна доїхати додому, якщо загубилися. Такі ігри допомагають розвитку мови учнів, вчать їх орієнтуватись на вулицях, бути ввічливими. На завершення розучіть з дітьми «Скоромовку» Леоніда Куліша –Зіньківа

Леонід Куліш-Зіньків Скоромовка

Сидить
Дома
Хлопчик
Яків,
Бо
Не вчив
Дорожніх знаків.
Якщо
Буде
Знаки
Знати,
Піде
Яків
По –
гу –
ля –
ти .

Найбільш допитливих і зацікавлених дітей можна об’єднати в гурток «Світлофорчик», для якого пропонуємо примірну тематику занять на рік (див. додаток №1).

У багатьох дітей є велосипед і з ним пов’язано багато вільного часу, особливо під час літніх канікул. Однак, не всі учні знають про те, що їздити на велосипеді по вулиці дозволяється лише тим, кому виповнилось 14 років. Поговорімо з школярами про сам велосипед і правила їзди на ньому. Це можна зробити у формі години цікавинок «Велосипед – знайомий незнайомець». Напевно, дітям буде цікаво дізнатись про історію винаходу велосипеда за наступним планом:

1. Дерев’яні самокати і бігунки XVIII ст.
2. Перший залізний самокат кріпосного майстра Артамонова.
3. Удосконалення деревяного «бігунка» німецьким лісником Драйсом у 1813 р.
4. Мідник Дальзель і винахід велосипедних педаль. Поява в 1836 році першого триколісного дитячого велосипеда.
5. «Залізний костотряс» французьких механіків Мішо і Лальмана.
6. «Павуки». Поява слова «велосипед» і його значення.
7. 1884 р. – «сефеті», перші велосипеди майже сучасного вигляду.
8. Останні велосипедні вдосконалення шотланця Данлопа і француза Моро.

Перевірити дитячі знання правил їзди на велосипеді нам допоможе так звана «велосипедна» вікторина:

У якому віці дозволено їздити на велосипеді по вулиці?
(у 14 років)
2. Скільки чоловік можуть їздити на одному велосипеді?
(1 людина)
3. Який знак строго забороняє їздити в даному місці велосипедом, а який дозволяє?
(Забороняє жовтий круг з червоною окантовкою і зображенням велосипеда, дозволяє – голубий круг з намальованим велосипедом.)
4. Де не можна їхати велосипедистові?
(По тротуарах, доріжках парків, садів, бульварів.)
5. На якій віддалі від тротуару чи обочини можна їхати велосипедистові?
(На відстані не більше 1м від тротуару чи обочини.)
6. У яких місцях можна робити поворот ліворуч ( розворот) ?
(Повертати вліво (розворот) можна лише на перехрестях із тієї вулиці по якій їдуть машини в один ряд.)

Учні старших класів отримують більш глибокі знання з правил дорожнього руху та історії розвитку автотранспорту у нашій країні і за рубежем. Пропонуємо з учнями 8-9 класів провести усний журнал «Хочу все знати».

Примірний план проведення

Вступ бібліотекаря.
I сторінка: «З історії розвитку автомобіля»
II сторінка: «З історії розвитку дорожнього руху в нашій країні»
III сторінка: «Чи знаєш ти?», вікторина /див. додаток №3/

Додаток №1

Примірний план занять гуртка «Світлофорчик» для учнів 1-4 кл.
Вересень
Організаційне заняття.
Виступ працівника ДАІ.
Перегляд мультфільму.

Жовтень
Бесіда «Транспорт у далекому минулому».
Конкурс малюнків «Наші вірні помічники-машини».

Листопад
Огляд книжкової виставки «Правила руху пам’ятай завжди, щоб не трапилось з тобою біди».
Рольова гра «Ми — пасажири».

Грудень
Виступ працівника ДАІ «Пішохід на вулиці».
Вікторина «Знаючий пішохід».
Виготовлення макетів дорожніх знаків та світлофора, як наочних посібників для ігор та вікторин».

Січень
Відкритий перегляд літератури «Поради світлофорчика».
Рольова гра «Ми переходимо вулицю».

Лютий
Голосна читка і обговорення казки Джанні Родарі «Синій світлофор».
Конкурс малюнка «Моя вулиця».

Березень
Бесіда «Як розмовляє вулиця».
Вікторина за наочними посібниками.
Конкурс малюнків «»Помріємо про майбутнє».

Квітень
Підсумкове урочисте заняття.
Літературна композиція «Поважайте світлофор» /див. додаток №2/.
Підбиття підсумків роботи гуртка.
Нагородження переможців у конкурсі малюнків.

Додаток №2
Літературна композиція для учнів 1-4 класів «Поважайте світлофор»
Звучить коротка музична фонограма (будь-яка весела дитяча пісенька). Виходять вісім учасників композиції у них в руках малюнки із зображенням автомобілів і світлофора. Наперед виходять дві учениці.

I учениця.
Я завжди встаю раненько,
Швидко одягаюсь,
В черевички хутко-хутко,
Сама узуваюсь.
Прудко з дому вибігаю
В школу скоро поспішаю…

Всі, крім I і II учениць, будують з малюнків вулицю, гудуть, зображуючи пожвавлений рух.
I учень
Щоб до школи нам дійти
Шлях потрібно перейти!
Там автомобілі –
Все заполонили!

II учениця
Ой, гудуть! Кудись спішать,
Зупинятись не хотять.
Що робити я не знаю.
Мчать авто, дзвинять трамваї!
Пропустіть мене, благаю,
Я ж до школи поспішаю…

II учень (рухаючись, показуючи автомобіль).
Вони слухать не хотять,
Вулицею мчать-летять.

I учениця
Перейти я шлях боюсь –
Все пропало — запізнюсь!

III учень
Ти даремно час не гай,
Вулицю перебігай!

IV учень
Стій! Не можна! Зачекай!
На дорогу не ступай!
(показує намальований світлофор)
Бачиш сяйво світлофора?
Зараз то твоя опора!

III учениця
Як червоним він палає –
Ніхто з місця не рушає.

IV учень
Жовтим оком заморгає –
Знай! Тебе попереджає.

I учень
Он зелений вже горить –
Ти ідеш, авто- стоїть.

«Автомобілі» зупиняються. I і II учениці поважно переходять удавану вулицю. Раптом III учень одягає на голову шапочку з заячими вухами, чи маску зайчика, виходить наперед.

III учень (зображує зайченя).
Зарозуміле зайченя
Не слухало матусю,
Казало: «Що там вулиця?»
Авто я не боюся!
Я ж не старенький заєць-дід,
Щоб шкандибать на перехід?!
Я, де захочу- там стрибаю,
Я, «Запорожця» обганяю!

IV учень
Поглянь наліво!

III учень
Не бажаю!

IV учениця
Направо!

II учень
Не смішіть, благаю…

II учень
Та й на дорогу скочив враз!
А нею саме мчав «Камаз»!

Всі охають, закривають долонями очі, обступають «зайчика».

I учениця
Біднесенький зайчик наш
Не глянув на дороговказ.

II учениця
Якби водій не гальмував,
Напевно, зайчик би пропав…

III учениця
В лікарні довго він лежав,
А коли вийшов, всім казав…

III учень
О друже любий, постривай!
Все, що скажу, запам’ятай!
Усім знайомим передай – 
Гав на дорозі не лови,
Завжди уважним будь,
Про витівки та пустощі 
На вулиці забудь!
На переході зупинись,
Не квапся, почекай..
Спочатку вліво подивись, 
А вже тоді рушай.
Як до середини дійдеш,
Направо слід поглянуть теж…
Ех…

IV учениця
Хто через вулицю біжить,
Жалкує довго за ту ж мить!

III учень
Якби пішов на перехід,
Усе було б тоді як слід-
Там світлофор би помагав,
Безпечний шлях мені вказав!

IV учень
(показуючи всім намальований світлофор)
Пам’ятайте, ерудити,
З світлофором слід дружити.
Слід його нам поважати!
Буде він допомагати
Через вулиці ходить
І біди не наробить!
Світлофори хай цвітуть!
Нас до школи хай ведуть!

Співають всі разом.

З світлофорами дружить,
Переходами ходить –
Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.
Рух дорожній поважать,
Знать всі правила на „п’ять” –
Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.
Як машину обійти,
До автобуса зайти –
Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.
Допоможемо ДАІ,
Розбишакам скажем: «Ні»! –
Ми у школі, ми у школі, ми у школі.

Додаток №3

Питання для вікторини «Чи знаєш ти ?»

Де повинен рухатись пішохід по заміській дорозі? (По лівій обочині, назустріч рухомому транспорту).
Які лінії розмітки ви знаєте? (Горизонтальна розмітка, вертикальна розмітка).
На які групи діляться всі дорожні знаки? (Попереджувальні, знаки пріоритету, заборонні, наказові, інформаційно-вказівні, знаки сервісу, знаки додаткової інформації.).
Які попереджувальні знаки вам відомі? Про що вони говорять? («Пішохідний перехід», «Діти», «Ремонтні роботи», «Нерівна дорога», «Залізничний переїзд», «Небезпечний поворот» і т.д.).
Що таке світлофор-мигалка? Для чого він встановлюється і який сигнал подає? (Світлофор, у якому кольори мигають. Зокрема, жовтий мигаючий сигнал чи два жовтих почергово мигаючих сигнали дозволяють рух і попереджають про нерегульоване перехрестя чи пішохідний перехід).
Чим моторолер відрізняється від мотоцикла? (Моторолер не має коробки передач).
З якого віку дозволяється перевозити пасажирів на задньому сидінні мотоцикла, мотороллера? (З 12 років).
Коли був виготовлений перший український автомобіль? (в 1958 році до Кременчука переведено з Ярославля виробництво грузовиків; в 1960 році на базі Запорізького комбайнового заводу налагоджено випуск легковиків).
Де на автомобілі встановлюється державний номерний знак? (Внизу передньої і задньої частин кузова автомобіля).
Для чого служить спідометр і де він знаходиться в автомобілі? (Спідометр служить для вимірювання швидкості руху автомобіля і знаходиться на панелі приладів в салоні автомобіля).
Що таке гальмівний шлях автомобіля ? (Це шлях автомобіля від початку гальмування до повної зупинки).
Які ви знаєте заборонні дорожні знаки ? («В’їзд заборонено», «Рух заборонено», «Пішохідний рух заборонено», «Стоянка заборонена» і т. ін.)

Матеріал підготувала: Наталія Онофрійчук, завідувач науково-методичного відділу Рівненської обласної бібліотеки для дітей.

Джерела: 
Дружиніна М. Наш друг світлофор. Правила катання на велосипеді./ худож. В. Нагаєв.- К.: «Махаон», 2005.- 18 с.: ілюстр.
Паранова В. Казка про правила дорожнього руху/ В. Паранова; худож. В. Стецюк.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2008.- 32 с.
Правила дорожнього руху для дітей/ вірші О. Братчук; малюнки Г. Павленко.- Х.: Торсінг Плюс, 2005.- 64 с.
Правила дорожнього руху для малечі/ Вірші В. О. Федяніна, Н. В. Куртанова, Н. В. Томашевська; малюнки Л. Б. Суслова.- Х.: Торсінг Плюс, 2010.- 64 с.
Сокол А. Дорожня азбука малятам/А. Сокол; ілюстр. Є. Зотова.- Донецьк ТОВ «Глорія Трейд», 2010.- 48 с.
Харченко О. Ю. Правила безпечної поведінки на вулиці/ О. Ю. Харченко.- Х.: Вид. група «Основа», 2012.- 48 с.: ілюстр.- (серія «Перші правила маленької людини»).

http://www.doshkolenok.kiev.ua/skazki-legendy/484-pravyla-dorognjogo-ruhu.html Сайт „Дошколенок” пропонує дітям правила дорожнього руху у віршах та загадках, сценарій свята, інші матеріали для батьків про безпеку дітей на дорозі.
http://homelifes.ru/page/gramotnij-chi-pishohid-vasha-ditina Сайт „Дім та сім’я” у рубриці „Діти” вчить батьків, як виховати в дитині грамотного пішохода.
http://puppo.com.ua/play/pravyla-dorozhnoho-ruhu.html На „Українському розважально-ігровому центрі” розміщено кумедний мультик про те, що буде, якщо дотримуватись дорожніх правил і, що буде, коли їх не дотримуватись.

Обсуждение закрыто.